Reactie van lezers

Op het artikel van de heer F.S.I. Knaapen in het vorige nummer over de kerk van de H.H. Petrus en Paulus te Soest ontvingen wij van ons lid A. Hilhorst, Hofstr. 34 te Groningen de volgende reactie:

LATIJN OP DE PETRUS- EN PAULUSKERK

In Van Zoys tot Soest 9 nr. 3, winter 1988-1989, blz. 14 vraagt de heer F.S.I. Knaapen zich af of de inscriptie ANNO A PARTU VIRGINIS MDCCCLII verwijst naar het feest van Maria Geboorte, 8 september. Mijns inziens is dat niet het geval. De inscriptie betekent "in het achttienhonderdtweeënvijftigste jaar vanaf de baring van (d.w.z. door) de maagd". Anno a partu virginis is een elegante variantie op het bekende anno Domini, "in het naar des Heren". De inscriptie deelt dus niet meer mee dan dat de kerk werd voltooid in 1852. Wie zou de tekst hebben opgesteld"
De bouwpastoor? Misschien kan de heer Knaapen daarover nog eens gegevens verstrekken. In ieder geval zijn de lessen Latijn aan de opsteller goed besteed geweest.

A. Hilhorst - Groningen

Reactie van de heer F.S.I. Knaapen

Hartelijk dank aan de heer Hilhorst voor diens vertaling. Inderdaad is het een elegante variatie op "A.D.".
Blijft alleen nog de vraag: wordt verwezen naar de aanvang van de bouw in 1852 of zou worden bedoeld - zoals de heer Hilhorst stelt - de voltooiing in 1852.
Het laatste is onmogelijk omdat de bouw werd begonnen op 8 april 1852.
De inwijding van de kerk was eerst op 28 september 1853.
Laten wij het maar houden op het begin van de bouw in 1852; anders zouden wij hier in Soest nog vele jaren met een foutieve tekst te maken hebben!
Gezien zijn langdurig verblijf in Rome lijkt het mij dat pastoor Steenhoff de opsteller van de teksten moet zijn geweest.
Zekerheid hieromtrent bestaat er niet omdat de oude archieven van de parochie, nu ongeveer twintig jaar geleden, zijn vernietigd.