Evert Akkerman de petroleumventer

Evert Akkerman de petroleumventer.

Bakkersfamilie Van den Oord voor hun winkel aan het Kerkpad. (1925)

Bakkersfamilie Van den Oord voor hun winkel aan het Kerkpad. (1925)

10 jarig bestaan van rijwielhandel en autoverhuur Klomp. (1935)

10 jarig bestaan van rijwielhandel en autoverhuur Klomp. (1935)

Firma A. Benning aan de F.C. Kuyperstraat.

Firma A. Benning aan de F.C. Kuyperstraat.

Wandel- en Rijwielkaart. (1938)

Wandel- en rijwielkaart. (1938)

Valkenet, smidse, winkel in haarden en kachels

Valkenet, smidse, winkel in haarden en kachels 1935

Patatautomaat Koninginnelaan

Patatautomaat Koninginnelaan jaren '60

Noodsupermarkt Overhees

Noodsupermarkt Overhees 1976

Bevrijdingsoptocht 1955

Bevrijdingsoptocht 1955; wagen Gymnastiekvereniging Olympia

Menu

Opmerkelijk krantenbericht; Vliegmachine verdwenen

Ton Hartman

Onderlaatst kwam dit krantenbericht tevoorschijn, het is onder andere te vinden in het Amersfoortsch Dagblad van 18 september 1911. In de volgende editie van deze krant wordt wat nader uitgeweid over de achtergronden.
De eigenaar van het toestel Frits Koolhoven was de dader en er waren problemen met de andere partijen die op het vliegkamp actief waren. Er werd geschermd met juridische procedures.

Daarmee kwam ongeveer ook een deerniswekkend einde aan Soesterberg als toeristische trekpleister die in de voorzomer van 1911 zijn hoogtepunt beleefde met de "Europeesche Rondvlucht". Vanuit Parijs via Luik naar Vliegkamp Soesterberg, dan naar Brussel en Londen en weer eindigend in Parijs. Gedurende drie dagen, 21,22 en 23 juni zouden 60 aviateurs hun kunsten in de lucht vertonen, aangemoedigd door een hoog prijzengeld beschikbaar gesteld door de organisatoren van Soesterberg. Maar ook toen al was slecht weer spelbreker, in Luik waren maar 18 'aeroplanes' aangekomen binnen de tijd aangekomen. Soms zijn de krantenberichten over het verloop van deze rondvlucht wel erg cryptisch, zo wordt op 22 juni gemeld dat er 20 aviateurs vanuit Luik vertrokken zijn.
Amerigo is gevallen zonder zich echter ernstig te verwonden [bij mijn weten wordt niet het paard van Sinterklaas bedoeld, in een ander verslag betreft het een piloot] om 10.27 landde Gibert in het vliegkamp bij Soesterberg. De derde piloot was ook even de weg kwijt en daalde boven Hilversum.
Onder de publieke belangstelling was ook H.M. de Koningin Moeder (Emma), zij was niet de enige want volgens de berichten waren de wegen rond Soesterberg overvol met auto's, fietsen en wandelaars die dit gebeuren wilden meemaken. De tussendag was grotendeels verregend en ook het definitieve vertrek gaf ook door de weersgesteldheid weer problemen.
Maar toch kunnen nu wel concluderen dat Soesterberg 100 jaar geleden toeristisch gezien echt op de kaart gezet is.

Contact

Historische Vereniging Soest/Soesterberg
Steenhoffstraat 46
3764 BM Soest




De Historische Vereniging Soest/Soesterberg heeft een ANBI-status.

Word lid

Lid worden van de Historische Vereniging Soest-Soesterberg.

Lid worden

Sponsor

Historische Vereniging Soest / Soesterberg is mede mogelijk gemaakt door:

Reto