Op zoek naar Soesters met verhalen over Japanse bezetting Nederlands-Indië

Woensdag 09 oktober 2024

Op dinsdagavond 22 oktober 2024 organiseert de HVS een “aftrapbijeenkomst”  over de Tweede Wereldoorlog in Nederlands Indië. De bijeenkomst vindt plaats in een van de ruimten van Museum Soest en begint om 20.00 uur.

2025: 50 JAAR BEVRIJDING
In 2025 is het 80 jaar geleden dat er een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. De Historische Vereniging Soest/Soesterberg (HVS) wil in mei 2025 een bijzonder Themanummer uitbrengen rondom (persoonlijke) verhalen over Soest(ers) in en rond de Tweede Wereldoorlog. Het is de bedoeling dat een diversiteit aan (korte) verhalen in deze uitgave wordt opgenomen.
Naast de persoonlijke verhalen van de mensen hier in Soest is/was er natuurlijk ook een groep Soesters die in of rond de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië verbleef. In dit Themanummer mogen hun verhalen natuurlijk niet ontbreken.

Aftrapbijeenkomst 22 oktober
Met de bijeenkomst loopt de HVS vooruit op de herdenkingen van het volgend jaar en wil men een opstap maken naar de verhalen van Soestenaren in Indië.
Aart Verhoeven heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar de Japanse bezetting van Nederlands Indië. Hij zal een inleiding houden over het verloop van de oorlog in Indië en zal met name ingaan op datgene wat de Europese Nederlanders gedurende de Japanse bezetting hebben meegemaakt.
Zijn inleiding vormt de opstap om te kijken welke verhalen er over Indië onder de aanwezigen zijn. Ook kunnen er wellicht afspraken gemaakt worden over het te maken themanummer.

De HVS hoopt dat Soesters die (persoonlijke) ervaringen hebben over de oorlog in Indië op deze avond willen aansluiten en hun verhaal, gedachten willen delen.
Voor nadere informatie kan contact worden opgenomen met René van Hal (06-23284667). Bij hem kunt u zich ook aanmelden. Dat kan trouwens ook door een mail te sturen aan webmaster@hvsoest.nl.

Aan de deelname van deze aftrapbijeenkomst zijn geen kosten verbonden. De organisatie zal zorgen voor een kopje koffie/thee. Voor meer informatie zie www.hvsoest.nl.

Zie ook eerder nieuwsbericht over uit te geven Themanummer "Soest(ers) tijdens de bezettingsjaren".

Nieuwsoverzicht