HVS op zoek naar verhalen en foto's Tweede Wereldoorlog

Vrijdag 26 juli 2024

In 2025 wordt in Nederland 80 jaar Bevrijding gevierd. Voor het bestuur van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg is dit aanleiding om een speciaal Themanummer van haar verenigingsblad “Van Zoys tot Soest” uit te brengen met verhalen en ervaringen over Soest voor-tijdens-na de Tweede Wereldoorlog. Het bestuur constateert dat in verhouding tot andere plaatsen er over de Tweede Wereldoorlog weinig publicaties zijn verschenen die een uitgebreid beeld geven van hetgeen zich in Soest allemaal heeft afgespeeld. “De uitgebreidste uitgave is een boek dat door Geke van der Merwe-Wouters is geschreven met als titel “Soest onder vuur”. Verder zijn het vooral fragmenten van oorlogservaringen in andere boeken, biografieën of kranteninterviews” zo geeft René van Hal aan. “De bedoeling is dat in het Themanummer een breed scala aan gebeurtenissen aandacht gaat krijgen in korte en makkelijk leesbare verhalen, zodat ze ook met onze jeugd te delen zijn met zonodig verwijzingen waar meer over een bepaalde gebeurtenis is terug te vinden”.

Aan welke verhalen wordt gedacht:
De mobilisatie in Soest, de grootschalige evacuatie van Soesters naar Noord-Holland in de eerste dagen van mei 1940, een overzicht van de panden die door de Duitsers werden gevorderd, het (stille) verzet, de Soester Engelandvaarders, wat er is gebeurd met de Joodse inwoners in Soest, hoe het onderwijs was geregeld, hoe het normale leven doorging, maar ook de rol van de politie en de gemeente, de Soesters die tijdens WO II in Indië verbleven, vaak in Jappenkampen werden opgesloten en kinderen die daar nog werden geboren, of daar als militair actief waren en omkwamen bijvoorbeeld bij de Slag op de Javazee, de tochten om voedsel naar de Achterhoek, de onschuldige slachtoffers die er vielen als gevolg van bom- en munitie-explosies, de centrale keukens waar voor Soester werd gekookt, het noodziekenhuis dat in Soest werd ingericht, de vele onderduikers, de bevrijding en het verblijf van de Canadezen in 1945. Inmiddels zijn al diverse Soesters actief betrokken om mede op basis van onderzoek de verhalen op papier te zetten.

Op zoek naar  …
De HVS is echter nog op zoek naar persoonlijke verhalen, eigen ervaringen van inwoners die de oorlog nog hebben meegemaakt, of verhalen die in de families zijn gedeeld. Daarnaast is de redactie op zoek naar foto’s gemaakt vlak voor, tijdens en het eerste jaar na de Tweede Wereldoorlog. Wellicht hebben lezers op zolder nog dagboeken, fotoboeken liggen die ze met een van de redactieleden wil delen.
U kunt contact met de HVS opnemen door een mail te sturen aan webmaster@hvsoest.nl dan wel een telefoontje naar René van Hal telefoon 06-23284667.